00:39

2026/06/24

پایگاه خبری صبح بخیر نیوز

۸۰ پرونده قضایی برای تصرف و تخریب ۸۴ هکتار اراضی ملی در سمنان تشکیل شد

نادر مستخدمین- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۰ پرونده قضایی برای تخریب و تصرف غیرقانونی بیش از ۸۴ هکتار از اراضی ملی استان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۰ پرونده قضایی برای تخریب و تصرف غیرقانونی بیش از ۸۴ هکتار از اراضی ملی استان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۰ پرونده قضایی برای تخریب و تصرف غیرقانونی بیش از ۸۴ هکتار از اراضی ملی استان تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح بخیر نیوز، علیرضا رهایی با تأکید بر عزم جدی برای حفاظت از اراضی ملی گفت: هرگونه دست‌درازی به مراتع، جنگل‌ها و سایر عرصه‌های طبیعی استان سمنان قاطعانه پیگیری می‌شود.

برخورد قاطع با متخلفان منابع طبیعی

رهایی اظهار داشت: پرونده‌های تشکیل‌شده شامل تخریب، تصرف غیرقانونی، قطع درختان جنگلی، برداشت غیرمجاز بوته‌های مرتعی، قاچاق چوب و خاک و چرای غیرمجاز دام بوده است.

به گفته وی، تاکنون برای 27 مورد از این پرونده‌ها احکام قضایی صادر و 120 متخلف نیز دستگیر شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی استان از همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قدردانی کرد و افزود: صدور احکام بازدارنده نقش مهمی در کاهش تخلفات دارد.

مصادیق تخلفات و تهدید منابع طبیعی

رهایی تصریح کرد: برداشت غیرمجاز خاک، تغییر کاربری اراضی طبیعی، قطع درختان و بوته‌ها و چرای بی‌رویه دام از مصادیق تخلفات در اراضی ملی محسوب می‌شود.

وی هشدار داد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز و قاچاق محصولات جنگلی و مرتعی نیز با واکنش جدی قضایی مواجه خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به وسعت زیاد اراضی ملی و کمبود امکانات و نیروی انسانی گفت: حفاظت از این عرصه‌ها نیازمند مشارکت فعال مردم، دهیاران، شوراها، بهره‌برداران و همیاران طبیعت است.

نقش مشارکت مردمی در حفاظت از اراضی ملی

رهایی با تأکید بر اینکه حفاظت از اراضی ملی یک وظیفه همگانی است، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، از جمله حریق در جنگل‌ها و مراتع یا تصرف اراضی ملی، آن را از طریق سامانه‌های رایگان 1504 و 139 گزارش دهند.

وی مردم را بازوان توانمند در مقابله با زمین‌خواران و قاچاقچیان چوب معرفی کرد و گفت: همراهی جوامع محلی و همیاران طبیعت در حفظ منابع طبیعی نقشی کلیدی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: آگاهی‌رسانی و جلب مشارکت عمومی در حفاظت از اراضی ملی از مهم‌ترین اولویت‌ها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشارکت و گزارش‌دهی شهروندان می‌تواند مانع سوءاستفاده سودجویان شده و به حفاظت از سرمایه‌های ملی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن