جعفر مرادیحقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفتوگو با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه تاکنون 113 هزار هکتار تاغزار به روش دست کاشت در استان سمنان ایجاد شده است، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از معضل فرسایش بادی بهخصوص اطراف شهرها و راههای اصلی استان محسوب میشود که تا حد زیادی نیز نتیجه خوبی داشته است.
وی ضمن بیان اینکه عملیات اجرایی بیابانزدایی در هفت شهرستان بیابانی استان از محل اعتبارات مختلف در دست اجراست، افزود: نهالکاری و آبیاری مراقبت سنواتی در سطح پنج هزار هکتار، مدیریت روان آب همراه با عملیات بیولوژیک در سطح دو هزار هکتار و مدیریت جنگلهای دست کاشت بیابانی حدود 750 هکتار و عملیات حفاظت و مدیریت چرا در سطح هشت هزار هکتار اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون و 370 هزار هکتار شامل 19 منطقه تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد، گفت: حدود 535 هزار و 173 هکتار استان کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته شده که سالانه متوسط معادل 320 میلیارد ریال به زیرساختها خسارت میزند.
مرادیحقیقی با بیان اینکه نیمی از اراضی این استان حدود پنج میلیون و 200 هکتار فاقد پوشش گیاهی است، تصریح کرد: چنانچه اقدام فوری صورت نگیرد، با نابودی پوشش گیاهی و منابع تولید علوفه، شور شدن اراضی و کاهش حاصلخیزی خاک، فرسایش بادی و افزایش گردوغبار در سطح منطقه، نابودی حیاتوحش و زوال محیطزیست و … مواجه خواهیم بود.
وی افزود: برای پیشگیری از اتفاقات فوق پروژههای نهالکاری و بذرکاری با استفاده از گونههای گیاهی مقاوم، انجام پروژه کنترل روانآب، مدیریت جنگلهای بیابانی دستکاشت، طرح ترسیب کربن، انجام مطالعات بیابانزدایی و اقدامات تشویقی و حمایتی برای حفظ پوشش گیاهی منطقه و … به انجام رسیده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با توجه به سفر رئیسجمهور و هیأت دولت به سمنان، اعتبار 30 میلیارد تومان برای عملیان بیابانزدایی اختصاص داده شده است.