به گزارش پایگاه خبری صبح بخیر نیوز، حجتالاسلام محمدرضا بخشی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: این شهرستان هماکنون یکهزار و 629 موقوفه ثبتشده و بیش از پنجهزار و 200 رقبه دارد. به گفته او، بخش قابل توجهی از این موقوفات توسط متولیان مردمی اداره میشوند و 18 بقعه متبرکه و مسجد نیز تحت نظارت مستقیم اوقاف قرار دارند.
وقفهای جدید و نیات متنوع
به گفته بخشی، نیتهای موقوفات تازه شامل تأمین مسکن نیازمندان، حمایت تحصیلی و درمانی و کمک به خانوادههای کمبرخوردار است. او نمونهای از این اقدامات را ساخت و تحویل یک مدرسه سهکلاسه خیرساز در روستای مغان عنوان کرد.
افزایش چشمگیر درآمد موقوفات
رئیس اوقاف شاهرود با اشاره به بهروزرسانی گسترده قراردادهای اجاره موقوفات گفت: «درآمد اجاره موقوفات از 6 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال 1402 به 14 میلیارد و 700 میلیون تومان در سال جاری رسیده است.» این رشد به گفته او نتیجه بازدیدهای میدانی و اصلاح 690 قرارداد وقفی در یکسال اخیر است.
ورود به حوزه مسکن ملی
بخشی افزود: اوقاف شاهرود برای کمک به نهضت ملی مسکن نیز اقدام کرده و 70 هزار مترمربع زمین وقفی در روستاهای شهرستان با همکاری بنیاد مسکن تغییر کاربری یافته تا در اختیار متقاضیان ساختوساز قرار گیرد.
سنددار شدن همه موقوفات
به گفته وی، تاکنون 400 سند مالکیت برای موقوفات و 650 رقبه شهرستان صادر شده و تا سال آینده هیچ موقوفهای در شاهرود بدون سند نخواهد بود.