به گزارش پایگاه خبری صبح بخیر نیوز، بیش از 130 هزار سند دفترچهای قدیمی در استان سمنان در آستانه بیاعتباری قرار دارند و باید هر چه سریعتر به اسناد تکبرگ تبدیل شوند. سیدمهدی میرنظامی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان در نشست خبری اخیر خود با بیان این مطلب گفت: در سال 1403 بیش از 44 هزار سند تکبرگ در استان صادر شده و از سال 1398 به بعد، اسناد قدیمی دیگر اعتبار قانونی ندارند.
میرنظامی با تأکید بر لزوم تسریع در تبدیل این اسناد به سند تکبرگ افزود: خدمات ثبتی صرفاً به دارندگان اسناد جدید ارائه خواهد شد و مالکانی که اقدام نکنند، عملاً اسناد مالکیت معتبر نخواهند داشت. وی به اجرای ناقص قانون حدنگار مصوب 1393 به دلایلی همچون کرونا و مشارکت پایین مردم اشاره و تصریح کرد: قوه قضائیه بسترهای لازم را برای صدور اسناد دیجیتال فراهم کرده، اما برخی از املاک هنوز با اسناد قدیمی اداره میشوند.
مدیرکل ثبت اسناد استان سمنان با اشاره به ارائه خدمات غیرحضوری از طریق سکوی «کاتب» گفت: این درگاه جامع خدمات ثبتی، بدون نیاز به مراجعه حضوری، امکان درخواست صدور و اصلاح انواع اسناد، دریافت نقشه، استعلام، گواهی ثبتی و حتی صدور سند المثنی را فراهم میکند. به گفته وی، 12 خدمت مهم بهصورت تمامالکترونیک در این سامانه فعال شدهاند و این روند در آینده توسعه خواهد یافت.
او همچنین از کاهش آمار ازدواج در استان خبر داد و گفت: در سال 1403، سه هزار و 20 مورد ازدواج به ثبت رسید که نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
میرنظامی در ادامه به آمار عملکردی این اداره اشاره کرد و گفت: در سال جاری 573 شرکت جدید و 105 مؤسسه تجاری ثبت شده و بیش از 3520 پرونده اجرایی رسمی تشکیل شده است. همچنین، حدود 2 هزار و 670 میلیارد ریال از مطالبات بانکی از طریق اسناد رسمی وصول و 136 میلیارد ریال درآمد واحدهای ثبتی به خزانه دولت واریز شده است.
وی در بخش پایانی سخنانش به پیشرفت کامل طرح حدنگاری در سمنان اشاره کرد و گفت: ثبت 100 درصدی اراضی ملی در استان سمنان یکی از بزرگترین دستاوردهای ثبت اسناد در کشور است. این اقدام به کاهش شدید دعاوی و تصرفات غیرقانونی کمک کرده و باعث شده برخلاف برخی استانها، در سمنان تجاوز به اراضی ملی تقریباً به صفر برسد.