به گزارش پایگاه خبری صبح بخیر نیوز، دکتر محمدناصر رهبر، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اهمیت اجرای غربالگری نوزادان، گفت: در سال گذشته 28 نوزاد بهواسطه تشخیص زودهنگام و آغاز درمان مناسب، از آسیبهای جبرانناپذیر عقبماندگی ذهنی در امان ماندند.
وی با تأکید بر اینکه غربالگری نوزادان از مؤثرترین برنامههای پیشگیرانه در حوزه سلامت عمومی است، خاطرنشان کرد: غربالگری نوزادان برای شناسایی بیماریهای متابولیک از دهه 60 میلادی در جهان آغاز شد و امروز یکی از ارکان نظام سلامت در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، از جمله ایران، محسوب میشود.
دکتر رهبر ادامه داد: بهترین زمان برای انجام غربالگری نوزادان، بین 3 تا 5 روز پس از تولد است؛ اقدامی که علاوه بر حفظ سلامت فرد، از هدررفت منابع انسانی و مالی کشور نیز جلوگیری میکند و نقشی کلیدی در توسعه پایدار دارد.
وی با اشاره به ادغام برنامه کشوری غربالگری کمکاری تیروئید در سیستم سلامت استان سمنان از سال 1385، افزود: این طرح از موفقترین برنامههای وزارت بهداشت بوده که در مدت کوتاهی به پوشش 98 درصدی در سطح کشور رسید و هماکنون در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان با پوشش 100 درصدی در حال اجراست.
دکتر رهبر در ادامه بیان کرد: مطالعات نشان دادهاند که در 100 درصد نوزادان درمانشده، ضریب هوشی در محدوده طبیعی حفظ شده است که نشاندهنده موفقیت کامل این برنامه ملی است.
وی افزود: در سال 1402، تعداد 27 نوزاد و در سال 1403، تعداد 28 نوزاد در مناطق زیرپوشش این دانشگاه شناسایی و از عوارض عقبماندگی ذهنی نجات یافتند؛ این نتایج نشاندهنده ضرورت تداوم و گسترش هرچه بیشتر این برنامههای پیشگیرانه در نظام سلامت کشور است.