01:07

2026/06/27

پایگاه خبری صبح بخیر نیوز

شتاب شاهرود برای تأمین برق تابستانی با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تبدیل شبکه‌ها

لیلا نیرنگی: با نیاز ۱۱۰ مگاواتی در اوج مصرف برق، شاهرود برای تابستانی بدون خاموشی برنامه‌ای گسترده در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بهینه‌سازی شبکه توزیع و مدیریت مصرف را در پیش گرفته است؛ پروژه‌هایی که نویدبخش جهشی در ظرفیت تولید و توزیع برق این شهرستان هستند.

با نیاز ۱۱۰ مگاواتی در اوج مصرف برق، شاهرود برای تابستانی بدون خاموشی برنامه‌ای گسترده در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بهینه‌سازی شبکه توزیع و مدیریت مصرف را در پیش گرفته است؛ پروژه‌هایی که نویدبخش جهشی در ظرفیت تولید و توزیع برق این شهرستان هستند.

با نیاز ۱۱۰ مگاواتی در اوج مصرف برق، شاهرود برای تابستانی بدون خاموشی برنامه‌ای گسترده در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بهینه‌سازی شبکه توزیع و مدیریت مصرف را در پیش گرفته است؛ پروژه‌هایی که نویدبخش جهشی در ظرفیت تولید و توزیع برق این شهرستان هستند.

به گزارش پایگاه خبری صبح بخیر نیوز، در راستای عبور از اوج مصرف برق در فصل گرما، مدیر توزیع برق شاهرود اعلام کرد این شهرستان به 110 مگاوات برق نیاز دارد. جمال فرخ‌زاده افزود: ناترازی انرژی در حوزه برق امسال به دلیل افزایش زودهنگام دما در اردیبهشت، نسبت به مدت مشابه سال 1403 زودتر نمایان شد.

وی ادامه داد: رشد بار مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته به 13 درصد رسیده، در حالی‌که این میزان در سال گذشته هشت درصد بود. کاهش سهم تولید نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کم‌بارشی باعث شده تنها 30 درصد از ظرفیت این نیروگاه‌ها فعلاً قابل استفاده باشد و باقی برای ماه‌های تیر و مرداد ذخیره شده است.

فرخ‌زاده از اقداماتی برای جبران ناترازی در سال جاری خبر داد و گفت: ساخت 11 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت سه مگاوات برای هر نیروگاه تا پایان سال در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تا پانزدهم مرداد 11 مگاوات و تا پایان شهریور سال 1404، مجموعاً 21 مگاوات برق جدید وارد مدار خواهد شد. همچنین نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شرکت سیمان شاهرود و پروژه بخش خصوصی در شهرک صنعتی با ظرفیت 4.2 مگاوات از دیگر طرح‌های در حال اجراست.

وی با اشاره به بهره‌برداری از 800 کیلووات برق در هفته گذشته با حضور معاون وزیر نیرو افزود: ساخت 90 نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در منازل و بخش خصوصی در حال انجام است و دانشگاه صنعتی شاهرود نیز با نیروگاه 80 کیلوواتی در این مسیر پیشگام شده است.

فرخ‌زاده افزود: هم‌اکنون یک مگاوات برق از نیروگاه‌های خورشیدی در شاهرود تولید می‌شود و این میزان تا پایان سال به 30 برابر افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: تمام شبکه‌های سیمی روستاهای بخش مرکزی شاهرود به کابل خودنگهدار تبدیل شده و در بخش بسطام نیز این رقم به 90 درصد رسیده است. در بخش بیارجمند نیز نیمی از روستاها به کابل خودنگهدار مجهز شده‌اند و این روند تا پایان سال 1404 تکمیل می‌شود.

فرخ‌زاده در ادامه به برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: قطع برق چاه‌های کشاورزی حدود 18 ساعت در هفته انجام می‌شود. مشترکانی که 80 درصد برق خود را از نیروگاه‌های خورشیدی تأمین کنند، از این برنامه مستثنی خواهند شد.

مدیر توزیع برق شاهرود در خصوص دستگاه‌های دولتی افزود: طبق مصوبه هیأت وزیران، ادارات موظف به کاهش 20 درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته هستند و این میزان در ساعات غیراداری باید به 70 درصد برسد؛ در غیر این صورت برق آنها با کنترل هوشمند قطع خواهد شد.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی باید 20 درصد از برق مصرفی خود را از منابع خورشیدی تأمین کنند. در حال حاضر این میزان 10 درصد است و اگر تا پایان سال به حد نصاب نرسد، بهای مصرف برق آنان با نرخ بازار بورس انرژی محاسبه خواهد شد.

فرخ‌زاده با اشاره به خدمات‌رسانی به 135 هزار مشترک برق در شاهرود گفت: این مشترکان شامل هشت هزار اشتراک خانگی، 7200 اشتراک عمومی و اداری، 2635 اشتراک کشاورزی، هزار اشتراک صنعتی، 21 هزار اشتراک تجاری و 500 اشتراک روشنایی معابر هستند.

وی در پایان سهم مصرف انرژی برق در شاهرود را چنین برشمرد: خانگی 30 درصد، عمومی و اداری 9 درصد، کشاورزی 35 درصد، صنعت 16 درصد، تجاری و سایر 8 درصد و روشنایی معابر دو درصد.

شهرستان شاهرود با بیش از 200 هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن