20:01

2026/06/10

پایگاه خبری صبح بخیر نیوز

بیش از ۳۷ هزار پرونده دستگاه قضا در شاهرود مختومه شد

رئیس دادگستری شهرستان شاهرود گفت: در یک سال گذشته، ۳۷ هزار و ۷۶۱ پرونده دستگاه قضایی در این شهرستان مختومه شده است.

احمد مطهری‌نسب رئیس دادگستری شهرستان شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مقابله همه‌جانبه و تخصصی و به دور از جنجال با مفاسد، به تشریح عملکرد یک‌ساله دادگستری این شهرستان پرداخت.

وی اظهار کرد: در یک سال گذشته، 37 هزار و 509 پرونده وارد دستگاه قضا شده که 252 پرونده بیشتر از سال قبل است و 37 هزار و 761 پرونده مختومه شد.

رئیس دادگستری شهرستان شاهرود ادامه داد: از این تعداد، 11 هزار و 875 پرونده مربوط به 13 شعبه شورای حل اختلاف این شهرستان است که 219 پرونده بیش از کل پرونده‌های ارجاعی رسیدگی شده است.

مطهری‌نسب با اشاره به پرونده‌های دادستانی شاهرود در یک سال گذشته، بیان کرد: هشت هزار و 816 پرونده به دادستانی این شهرستان وارد و 9 هزار و 256 پرونده مختومه شده که 440 پرونده بیشتر از حجم ورودی بوده است.

وی اضافه کرد: در دادگاه و محاکمه عمومی و انقلاب که شهرستان شاهرود دارای پنج شعبه حقوقی است، مجموعه پرونده‌ها در سال 1400، 9 هزار و 800 پرونده بوده که درمجموع، 16 هزار و 818 پرونده وارد شده که 16 هزار و 411 پرونده رسیدگی شد و 407 پرونده افزایش داشتیم.

43.7 درصد پرونده‌های حل اختلاف شاهرود به سازش ختم شد

رئیس دادگستری شهرستان شاهرود ضمن قدردانی از شورای حل اختلاف، گفت: در سال 1400 از مجموع 11 هزار و 878 پرونده وارده، 43.7 درصد منجر به صلح و سازش شده که در استان سمنان رتبه برتر را کسب کردیم.

مطهری‌نسب افزود: نسبت سال گذشته 17 درصد پرونده بیشتر به شورای حل اختلاف شاهرود ارجاع شد و در سه ماه نخست امسال نیز تاکنون 35.2 درصد پرونده‌ها در این شورا منجر به صلح و سازش شده است.

وی اضافه کرد: تورم پرونده در مجموعه دادگستری شاهرود در حوزه قضایی 13 درصد افزایش داشته که در حوزه دادگستری 6 درصد و شورای حل اختلاف 17 درصد بوده که در میانگین زیر 10 درصد بوده است.

رئیس دادگستری شهرستان شاهرود با اشاره به فعالیت دفتر ارائه مشاوره رایگان به مردم با حضور وکیل در این نهاد، افزود: در روند مشاوره، هر آنچه سرمایه‌گذاری شود، به نفع مجموعه است که پرونده به‌درستی تشکیل و روند کار اصلاح می‌شود و اعتقاد داریم مشاوره رکن رکین و از مصادیق بارز تکریم ارباب‌رجوع است.

مطهری‌نسب در خصوص گزارش‌های مردمی از تخلفات نیز گفت: سایت سجام قوه قضاییه گزارش‌های را به‌صورت محرمانه دریافت و رسیدگی می‌کند.

وی عنوان کرد: افتخار خدمت‌رسانی به مردم در دستگاه قضا را داریم و هر جا که موفق عمل کردیم، به این دلیل است که فرهنگ به‌خوبی منتشر شده و رسانه‌ها نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده‌اند.

رئیس دادگستری شهرستان شاهرود افزود: دستگاه قضایی حاکمیتی است و وظایف سنگینی به عهده دارد و این‌ها مگر با همکاری و همفکری، تواضع و توکل و اخلاق در این نهاد متبلور نمی‌شود؛ دستگاه قضا تبلور اخلاق‌مداری است.

مطهری‌نسب با تأکید بر اینکه شعار دستگاه قضا تلاش برای خدمت به مردم و خدمت‌گزاری است، با اشاره به ورود دستگاه قضا به دوران تحول و تعالی با تأکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه، گفت: اکنون در دوران ورود به برون‌زایی دستگاه قضایی هستیم و برگزاری میز خدمت در مناطق مختلف و حضور بین مردم در این راستا است.

وی خاطرنشان کرد: تقویت رویکردهای تخصصی و کارشناسی دستگاه قضایی و اجتناب از برخوردهای هیجانی و جنجالی و تقویت احساس عدالت در جامعه در دوران تحول و تعالی دستگاه قضا مورد توجه است.

رئیس دادگستری شهرستان شاهرود با تأکید بر اینکه ما مجری عدالت هستیم و باید احساس عدالت را در جامعه بگسترانیم و دنبال رضایتمندی جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: ما دنبال تقویت امید در مردم هستیم و امیدآفرینی مهم است و مطالبه‌گری دستگاه قضایی از خودش مورد توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن