11:26

2026/06/13

پایگاه خبری صبح بخیر نیوز

بهره‌وری آب کشاورزی در استان سمنان از ۳۱ درصد افزایش یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: بهره‌وری آب بخش کشاورزی استان در خوشبینانه ترین حالت 31 درصد است که باید با برنامه‌ریزی مناسب افزایش یابد.

ایرج حیدریان روز چهارشنبه به رسانه ها افزود: 86 درصد منابع آبی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود که بهبود میزان بهره‌وری باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: 9 درصد از آب تولیدی در استان سمنان در بخش آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان، جلوگیری از بهره برداری چاههای غیرمجاز و انسداد آنها را از اقدامات مهم این شرکت در سالهای اخیر برشمرد و گفت: با عمل به سند سازگاری با کم‌آبی توسط دستگاه‌های مربوطه مانند جهادکشاورزی تا سال 1405 باید 171 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان سمنان صرفه جویی شود.

وی گفت: از 97 هزار کیلومتر مربع وسعت استان سمنان تنها چهار درصد  را آبخوان تشکیل می دهند که قابلیت برنامه ریزی برای تامین منابع آبی دارند.

حیدریان افزود: میزان تولید آب در استان سمنان یک میلیارد و و 180 میلیون مترمکعب است که از این رقم 800 هزار مترمکعب از آب‌های زیرزمینی و بقیه از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان، میزان هدررفت آب در شبکه توزیع آب آشامیدنی استان را به طور متوسط 25 درصد  بیان کرد و گفت: برای جلوگیری از این امر که تاثیر بسزایی در بهبود شرایط تامین منابع آبی دارد، باید سرمایه گذاری لازم درنظرگرفته شود.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن