سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور:
ناسازگاری نهادهای فرهنگی با یکدیگر مهمترین مشکل نظام تعلیم و تربیت است
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: به عنوان یک معلم معتقدم مهمترین کاستی نظام تعلیم و تربیت کشور ناسازگاری و ناهماهنگی نهاد فرهنگی با یکدیگر است.
رضا مراد صحرایی در حاشیه آیین کلنگ زنی سالن ورزشی در پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت است، اما امکاناتش در حد تعلیم است و به تربیت نمیرسد.
وی افزود: مرکز ثقل تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است و اگر همه بودجه فرهنگی کشور در آموزش و پرورش هزینه شود هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: همسویی، همراستایی، همدلی و کلاننگری دستگاههای مرتبط با تربیت در کشور با محوریت آموزش و پرورش میتواند مشکلات کنونی را حل کند.
صحرایی ابراز داشت: راهحل مشکلات، رجوع به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای بی کم و کاست آن است.
وی افزود: متولی تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است، اما مجری آن همه نهادهای فرهنگی در راستای خطی هستند که آموزش و پرورش ترسیم میکند و اگر این اتفاق بیفتد، از منابع محدود بیشترین بهرهبری انجام خواهد شد.
ارائه سه راهکار جدید برای جبران کمبود معلم در کشور
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: بر اساس قانون، همه معلمهای مورد نیاز آموزش و پرورش باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد شوند و این دانشگاه مسیر تربیت معلم است.
صحرایی ابراز داشت: ظرفیت فعلی دانشگاه فرهنگیان کشور ۲۵ هزار دانشجو است که با در نظر گرفتن و تامین مکان، به صورت بسیار جدی درصدد افزایش این ظرفیت هستیم.
وی افزود: در سال اول دولت سیزدهم، ۴۰۰ هزار مترمربع به فضای دانشگاه فرهنگیان کشور افزوده شد که بتوان ظرفیت دانشجو معلم فعلی را حفظ کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش بیشتر از ۲۵ هزار معلم در سال نیاز دارد گفت: برای جبران این کاستیها سه طرح جایگزین ارائه شده که قرار است امسال روی آن کار شود.
صحرایی گفت: اولین راهکار، جذب دانشجو معلم از مقطع کارشناسی ارشد است که برای اولین بار در تاریخ اتفاق میافتد و بورسیه دانشجویان سال آخر دانشگاه های معتبر نیز راهکار دوم است.
وی افزود: سومین راهکار نیز استفاده از افراد دومدرکی است و با دانشگاههای داخل کشور در ۵ رشته برای تامین معلم تعامل داریم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: تنها راه تامین معلم مطلوب، دانشگاه فرهنگیان و معلمی که از راههای دیگر وارد شود، ویژگیهای مهم مد نظر تربیت را نخواهد داشت و نمیتواند نقش کلیدی تحول را ایفا کند.
بنای ۶۰ درصد از دانشگاههای فرهنگیان کشور فرسوده است
صحرایی بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان کشور سه میلیون مترمربع عرصه دارد که ۶۰ درصد آن قدمتی بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارد و به عبارتی فرسوده است.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان میراثدار مراکز تربیت معلمی است که دانشگاه های معتبر کشور از دل آن روییدهاند و این قدمت افتخار و اعتبار این دانشگاه است که باید با تامین اعتبار تبدیل به وجه آموزش قوی در آینده کشور شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: نوسازی دانشگاهای فرهنگیان به صورت جدی پیگیری میشود، طرحی در دست اقدام است که مصوبات قانونی را طی میکند و بر اساس آن، پردیسهای دانشگاهی استانها به دانشگاه استانی تبدیل میشود.
صحرایی ابراز داشت: اجرای این طرح هزینه اضافه به دولت تحمیل نمیکند بلکه از محل منابع موجود و بهبود بناهای آموزشی، فضاهای بهتری ساخته می شود و اگر تصویب شود، اجرای آن از ۱۴۰۲ آغاز میشود.
وی افزود: رئیس جمهور دستور داد که فضاهای آموزشی دستگاههای غیرآموزشی به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: هدف این است که در بلندمدت دانشگاه فرهنگیان به لحاظ محیطی و کالبدی بهسازی نوسازی و در صورت لزوم احداث شود.
امروز با حضور صحرایی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور و عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، سالن ورزشی دانشگاه فرهنگیان سمنان در زمینی به زیربنای یک هزار مترمربع و با اعتبار حدود پنج میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی کلنگزنی شد.