پایش شبکه راههای فرعی و روستایی سمنان برای نخستین بار در کشور
سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان گفت: پایش راههای فرعی و روستایی آسفالته برای نخستین بار در کشور در استان سمنان انجام میشود.
وحید صداقت، سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان اظهار کرد: پایش راههای فرعی و روستایی آسفالته با هدف ایجاد و استقرار نظام برنامهمحور برای اولویتبندی طرحها و پروژههای نگهداری شبکه راهها برای نخستین بار در کشور در استان سمنان انجام خواهد شد.
وی اهداف عملیاتی این برنامه را شامل تقویت زیرساخت و ظرفیت مدیریتی برای اجرای فعالیتهای نگهداری راه در سطح ملی، بهبود، توسعه و بهکارگیری سیستم ثبت اطلاعات در سطح ملی، ارائه و پیادهسازی راهبردها و برنامههای نگهداری راه پایدار از طریق این پایش را در سراسر کشور دانست.
سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان افزود: این پروژه بیانگر این موضوع است که پایش وضع راهها میتواند کاهش مشکلات نگهداری و ایمنی راه را به همراه داشته باشد و موجب بقای راهها شود.
صداقت ادامه داد: پایش وضع راهها فرآیندی مناسب برای تشخیص علائم فرسایش عادی یا خرابی آنی و دوری جستن از خرابیهای اتفاقی است و بدون شک به وسیله این پایش میتوان عمر راهها را طولانیتر و از منابع انسانی کمتر استفاده کرد و نهایتا هزینه تمامشده در نگهداری راه را به طور محسوسی کاهش داد.
وی عنوان کرد: به کمک پایش میتوان وضع راهها را زیر نظر گرفت و در صورت انحرافات پیاپی اقدام لازم برای بازدید یا تغییرات لازم در زمان مناسب را اتخاذ کرد و به این ترتیب میتوان حجم قابل توجهی از فعالیتهای مربوط به امور نگهداری پیشگیرانه را کاهش داد.
سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان با تأکید بر اینکه حیطه کار مربوط به راههای آسفالته فرعی غیرشریانی است، گفت: بررسی خرابی و ناهمواریهای سطح جاده با استفاده از دستگاه پروفیلسنج سطح رویه راه انجام میشود.
صداقت تصریح کرد: دستگاه پروفیلسنج با بهرهگیری از فرآیند لیزر و یک دستگاه دوربین پیشرفته قادر است، خصوصیات هندسی مسیر، شامل شیب طولی و عرضی و شعاع قوس و مختصات جغرافیایی را در خط عبور تعیین کند.
وی گفت: بافت درشت سطح روسازی و شیار افتادگی دیگر پارامترهایی است که با این دستگاه اندازهگیری میشود؛ همچنین با استفاده از دوربینی که جلوی این دستگاه نصب شده است، میتوان از هر ۱۰ متر روسازی راه و محیط پیرامون تصویربرداری کرد.
سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان اضافه کرد: نسخه جدید سامانه مدیریت روسازی راههای کشور، با ایجاد قابلیتهای جدید مانند داشبوردهای مدیریتی، مدلهای اضمحلال، تخصیص رویکردهای نگهداری، نقشههای نواری و اخذ گزارشهای متنوع و تلفیق دادهها، امکان دسترسی به یک سیستم دادهمحور برای تصمیمگیریهای مدیریتی را محقق کرده است.
صداقت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این پروژه برای نخستین بار در کشور در حال اجرا است، استان سمنان از جایگاه ممتازی در حوزه توسعه سیستمهای هوشمند مدیریتی مبتنی بر فناوری برای نگهداری رویه شبکه راهها و اولویتبندی طرحها و پروژههای نگهداری رویه راههای غیرشریانی برخوردار خواهد شد.
انتهای پیام/