22:45

2026/06/24

پایگاه خبری صبح بخیر نیوز

اولویت تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی سمنان برای حفظ عرصه‌ها؛ ضرورت مشارکت مردم و بهره‌برداران 

لیلا نیرنگی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر اهمیت تجهیز یگان حفاظت گفت که این موضوع در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد تا با همکاری همیاران، دهیاران، شوراها و نیروهای قرق‌بان، حفاظت از منابع طبیعی بهتر انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر اهمیت تجهیز یگان حفاظت گفت که این موضوع در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد تا با همکاری همیاران، دهیاران، شوراها و نیروهای قرق‌بان، حفاظت از منابع طبیعی بهتر انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر اهمیت تجهیز یگان حفاظت گفت که این موضوع در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد تا با همکاری همیاران، دهیاران، شوراها و نیروهای قرق‌بان، حفاظت از منابع طبیعی بهتر انجام شود.

به گزارش صبح بخیر نیوز، علیرضا رهایی در حاشیه آیین گرامیداشت روز ملی مرتع و مرتع‌داری در جنگل ابر شاهرود با اشاره به اهمیت نامگذاری 25 اردیبهشت به نام «روز مرتع و مرتع‌داری» توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بیان کرد: هدف از این اقدام شناساندن ظرفیت‌های این نعمت الهی به مردم و گروه‌های هدف است تا نسبت به حفظ و حراست از این عرصه‌ها اهتمام ورزند.

وی درباره وضعیت مراتع استان سمنان افزود: به دلیل شرایط اقلیمی و کاهش بارش‌ها در سال گذشته، مراتع استان وضعیت نابسامان و ضعیفی پیدا کرده‌اند. همچنین رهایی به صدور مجوز یک‌ماهه برای حضور مرتع‌داران در مراتع قشلاقی جنوب استان اشاره کرد و گفت: مرتع‌داران طبق مصوبات تا پایان فروردین 1404 اجازه حضور دارند و کمیته فنی نیز 10 تا 15 روز فرصت داده تا به مراتع ییلاقی مهاجرت کنند.

رهایی از مرتع‌داران و عشایر خواست که در بهره‌برداری از مراتع دقت کرده و به حفظ، حراست و احیای آن توجه ویژه داشته باشند. او تصریح کرد: مراتع فقط برای تولید علوفه و چرای دام نیستند و 25 درصد از ظرفیت مرتع برای چرای دام و 75 درصد باقی برای گیاهان دارویی، محصولات فرعی، زنبورداری، زراعت چوب، بومگردی و طبیعت‌گردی اختصاص دارد.

مدیرکل منابع طبیعی سمنان تاکید کرد که سازمان منابع طبیعی حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری پایدار از عرصه‌های منابع طبیعی را به عنوان اولویت‌های کاری دنبال می‌کند. او با اشاره به وسعت 9.2 میلیون هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی استان بیان کرد: با محدودیت منابع انسانی، نظارتی و تجهیزات، امکان نظارت کامل وجود ندارد و برای حفظ این عرصه‌ها نیازمند مشارکت گسترده مردم و بهره‌برداران هستیم.

وی در ادامه به اقدامات احیا و اصلاح مراتع اشاره کرد و گفت: مدیریت چرای دام، عملیات قرق، بذرپاشی، کپه‌کاری در مراتع و همچنین بذرکاری و درختکاری در جنگل‌ها به طور مستمر در دستور کار نیروهای منابع طبیعی قرار دارد. همچنین در حوزه آبخیزداری، اجرای طرح‌های بندهای سنگ و ملات، چپری و خاکی برای مدیریت رسوب و کنترل سیلاب‌ها انجام می‌شود.

 وسعت مراتع شهرستان شاهرود حدود یک میلیون و 750 هزار هکتار و عرصه‌های بیابانی آن 2 میلیون و 300 هزار هکتار است. استان سمنان از 9.2 میلیون هکتار وسعت خود، 55 درصد نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و حدود 3.6 درصد جنگل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن