دستگاههای فرهنگی به موضوع عفاف و حجاب توجه ویژه داشته باشند
مدیرکل آموزش و پروش استان سمنان گفت: موضوع حجاب و عفاف، تنها رسالت آموزش و پرورش نیست و همه دستگاههای فرهنگی باید به موضوع عفاف و حجاب توجه ویژه داشته باشند.
سیدجمال وزیریمحبوب در جلسه کارگروه تخصصی عفاف و حجاب، پایداری خانواده و زیست عفیفانه که با حضور مدیرکل امور بانوان استانداری و جمعی از بانوان فعال این حوزه به میزبانی آموزش و پرورش در محل سالن جلسات برگزار شد، به تعریف جامعی از واژه حجاب و عفاف پرداخت و اظهار داشت: هر کسی از ذهن خودش این دو واژه را تعبیر و تفسیر میکند، اما بین نمادین و نهادین، یک میم و هاء تفاوت دارد و تمام بحث بشر بر سر این دو کلمه است و ۹۲ درصد آیات قرآن بر تربیت نهادینه تأکید دارد و تنها ۸ درصد از تربیت قرآن، نمادین است و این نشان میدهد که باید روی کارهای نهادینه سرمایهگذاری کنیم.
وی با بیان اینکه هدف آموزش و پرورش، تربیت انسان کامل و یک شهروند واقعی است گفت: در وضعیت فعلی، اولویت ما حوزه پرورشی و برنامههای فراگیر آن است و باید یک شیوه صحیح در مدرسه اجرا کنیم؛ چراکه ما پیش از آنکه به دانشمند نیاز داشته باشیم به انسان توانمند نیاز داریم و هدف آموزش و پرورش هم صرفاً تربیت انسانهای تحصیلکرده نیست، بلکه هدفش تربیت انسانهای کامل و فرهیخته و بهعبارتی تربیت یک شهروند واقعی است.
مدیرکل آموزش و پروش استان سمنان با تأکید بر اینکه پرداختن به موضوع حجاب و عفاف تنها رسالت آموزش و پرورش نیست و باید همه دستگاههای فرهنگی آنرا مدیریت کنند، گفت: تلاش کنیم دانشآموزان ما در تربیت به شکفتگی برسند تا از درون و برون، غنی و سرشار شوند و ایدئولوژیهایشان شکل گیرد و از طرفی جامعه هم بایست سالم باشد تا آنها احساس امنیت و آرامش کنند.
تأکید بر پررنگ کردن نقش گفتمانسازی بین دانشآموزان
علیاکبر عربخراسانی نیز اظهار داشت: گسترش و ترقی تمدن نوین اسلامی به استناد فرمایش مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) به همت و خرد دسته جمعی نیاز دارد که در سایه اخلاق، کار و تلاش، ایمان به خدا، عقلانیت، توانایی علمی، اقتصاد شکوفا و برخورداری از رسانههای قوی به وجود میآید.
وی هدف از برگزاری این جلسه را گسترش همافزایی و هماندیشی بین دستگاههای اجرایی، عنوان و اضافه کرد: امیدواریم با اجرای فعالیتهای مشارکتی و انجام اقدامات میدانی بتوانیم شیب اجتماعی جامعه را که به سمت یک بیماری در حال حرکت است با یک تغییر شیب، کنترل کنیم. برای محقق شدن این موضوع، نیروهای مردمی در حوزههای مختلف و نخبگان جامعه در هر جایگاهی، باید قدم و قلمی بردارند و بهعنوان سربازان این جنگ محسوب میشوند.
معاون پرورشی ادارهکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اختصاص یک درصد از بودجه دستگاهها به حوزه خانواده، یادآور شد: قریب ۳۲ دستگاه، وظیفه مستقیم در این حوزه دارند و آموزش و پرورش میتواند با اجرای برنامههای ابلاغی برای کارکنان خود و بهرهگیری از ظرفیت موجود، تفاهمنامههایی مستمر، هدفمند و نتیجهمحور در این زمینه داشته باشد.
وی همچنین با تأکید بر پررنگ کردن نقش گفتمانسازی بین دانشآموزان اظهار داشت: در عصر حاضر، دانشآموزان در خانواده نقش گفتمانسازی دارند و اگر در مسیر توانمندسازی و مسئولیتپذیری آنها سرمایهگذاری کنیم اثرگذاری آن را هم در محیط خانه و هم در جامعه شاهد خواهیم بود و در غیر این صورت مؤلفههای زیست عفیفانه و سبک زندگی ما دچار آسیب خواهند شد و جایگزین مناسبی جز رسانه برای دانشآموزان فراهم نخواهد شد. با همکاری اتحادیه انجمنهای اسلامی، اردوهایی در اردوگاههای دانشآموزی برای ۳۵ هزار دانشآموز دختر پیشبینی شده و در کنار آن تلاش میشود تا با برپایی نمایشگاه، روایتگری و گفتمانسازی، نگاه دختران را در تمدنسازی رشد و ارتقا داد.