چالشها و فرصتها در مسیر تحول نظام آموزشی شهرستان
مراد دوستمحمدیان، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان، ضمن اشاره به مشکلات موجود در آموزش و پرورش، از جمله تغییرات نسل معلمان و چالشهای ارتباطی با والدین، بر لزوم تحول در رویکردهای آموزشی و فرهنگی تأکید کرد. وی همچنین به اجرای طرحهای نوآورانه برای کاهش آسیبهای اجتماعی و تقویت ارتباط دانشآموزان با مراکز فرهنگی و معنوی اشاره کرد.
دوستمحمدیان در ابتدای سخنان خود، با بیان اینکه وضعیت فعلی آموزش و پرورش بسیار دشوار است، گفت: در سالهای اخیر، آموزش و پرورش با مشکلات و چالشهای زیادی روبرو بوده است. یکی از مهمترین مسائل ما در حال حاضر مشکلاتی است که از سوی خانوادهها و والدین ایجاد میشود. همچنین، پس از بازنشستگیهای فراوان در سیستم آموزش و پرورش، با نیروهای جدید و جوانی روبرو شدهایم که البته هم فرصتها و هم تهدیدهایی را به همراه دارد.
او با اشاره به جوانی نیروی انسانی در این نهاد، افزود: میانگین سابقه همکاران فرهنگی در شهرستان سمنان ۱۲ و نیم سال است. این نشاندهنده جوان بودن کادر آموزشی است که گاهی باعث بروز چالشهای جدید میشود. نسل جدید تفکرات متفاوتی دارد و گاهی تفاوتهای فاحشی با تفکرات قدیم مشاهده میشود که کار را سختتر کرده است.
تفاوتهای نگرش والدین و معلمان در آموزش و پرورش
رئیس آموزش و پرورش شهرستان سمنان به تفاوتهای موجود بین نگرش والدین و معلمان اشاره کرد و گفت: در گذشته، همه طرفها از جمله والدین، مربیان پرورشی و مدیران مدارس بر روی یک هدف واحد توافق داشتند. اما امروز شاهد اختلافات زیادی در این زمینهها هستیم. در حالی که برخی والدین حتی نمیخواهند فرزندانشان به مدرسه بروند، برخی دیگر با دیدگاههایی که اغلب بر اساس تبلیغات غلط رسانهها است، بر تصمیمات خود پافشاری میکنند.
وی همچنین به تغییرات فرهنگی و تاثیرات آن بر نسل جدید اشاره کرد و افزود: محتوای رسانهای امروز که به راحتی در دسترس کودکان قرار دارد، بر تفکر و رفتار آنها تاثیر میگذارد. این تغییرات فرهنگی، حتی در سریالها، باعث شدهاند که بسیاری از مفاهیم اخلاقی و اجتماعی برای این نسل تغییر کند.
تلاش برای ارتقای فرهنگ و ارتباطات معنوی
دوستمحمدیان همچنین به اهمیت فرهنگ و آموزشهای معنوی در مدارس اشاره کرد و گفت: در تلاشیم که ارتباط دانشآموزان را با مراکز فرهنگی و معنوی بیشتر کنیم. در این راستا، با همکاری روحانیون و تیم فرهنگی، برنامههایی مانند برگزاری دعاهای ندبه و فعالیتهای تفریحی برای نوجوانان طراحی کردهایم.
او افزود: ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت مساجد، امامزادگان و روحانیون برای ارتقای فرهنگی دانشآموزان استفاده کنیم. این ارتباطات میتواند در کاهش آسیبهای اجتماعی و تقویت مبانی دینی در نسل جدید موثر باشد.
پایلوت کشوری برای کاهش آسیبهای اجتماعی
دوستمحمدیان همچنین به عنوان یکی از ۳۲ شهر پایلوت کشوری در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: این فرصت خوبی برای شهرستان سمنان است تا بتوانیم در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم. هدف ما کاهش آسیبهای اجتماعی مانند خودکشی و آسیبهای دیگر است که در حال حاضر در جامعه وجود دارد.
او تاکید کرد: در این راستا، ما به دنبال روشهایی برای کاهش غیبتهای دانشآموزان و افزایش حضور آنها در مدارس هستیم.
نقش والدین در بهبود وضعیت آموزشی
رئیس آموزش و پرورش شهرستان سمنان در ادامه سخنان خود، بر نقش اساسی والدین در آموزش فرزندان تاکید کرد و گفت: والدین در حال حاضر نقش بسزایی در مسائل آموزشی دارند. به عنوان مثال، در یکی از مدارس گزارش رسید که از ۲۵ نفر دانشآموز، ۲۴ نفر غیبت داشتند، چرا که والدین آنها از ارسال فرزندانشان به مدرسه امتناع کرده بودند.
انتخاب مدیران و انتصابات در آموزش و پرورش
دوستمحمدیان همچنین به بحث انتصابات و نحوه انتخاب مدیران مدارس پرداخت و گفت: انتخاب مدیران مدارس باید با دقت و توجه ویژهای انجام شود. مدیران تحولگرا میتوانند نقش بسیار مهمی در حل مشکلات و ایجاد تغییرات مثبت در مدارس ایفا کنند.
او در ادامه گفت: من سعی کردهام در انتصابات به جای توجه به مسائل سیاسی، فقط از ظرفیتهای متخصص و متعهد استفاده کنم و همواره نگاه خود را بر اساس معیارهای علمی و اخلاقی قرار دادهام.
ضرورت گفتمان مناسب با نسل جدید
رئیس آموزش و پرورش شهرستان سمنان همچنین به ضرورت فهم گفتمان نسل جدید و ارتباط صحیح با آنها اشاره کرد و گفت: نسل امروز بسیار هوشمند است و برای ارتباط با آنها باید از زبان و ابزارهایی که با آنها آشنا هستند استفاده کنیم. معلمان باید به روز باشند و توانایی درک و گفتگو با این نسل را داشته باشند.