نقش ارتقای سواد «معماری» مردم تا بررسی شبیخون آن به محیط زیست
ساختار جدیدی در معاونتهای دانشگاه آزاد اسلامی از جمله معاونت علوم انسانی و هنر ایجاد شده است. برای این معاونت سه دانشکدگان تعریف و هر کدام در ۶ گروه تخصصی دستهبندی شدند. گروههایی مانند مدیریت، اقتصاد و بازرگانی تاکنون وجود داشتند که همه تجمیع شدند. گروه مدیریت با همه زیرشاخه و گرایشهایش گروه تخصصی کشوری […]
ساختار جدیدی در معاونتهای دانشگاه آزاد اسلامی از جمله معاونت علوم انسانی و هنر ایجاد شده است. برای این معاونت سه دانشکدگان تعریف و هر کدام در ۶ گروه تخصصی دستهبندی شدند.
گروههایی مانند مدیریت، اقتصاد و بازرگانی تاکنون وجود داشتند که همه تجمیع شدند. گروه مدیریت با همه زیرشاخه و گرایشهایش گروه تخصصی کشوری مدیریت نام نهاده شد و در نهایت ۱۸ گروه علمی کشوری ایجاد شد.
یکی از این گروههای کشوری معماری و شهرسازی است؛ هر کدام از اینها گروه ها اجلاسی برپا میکنند و برای هر گروه یک مدیر گروه کشوری معرفی شده است.
در گذشته واحدهای درسی یک مدیر گروه داشت. اکنون یک مدیر گروه کشوری در رشته معماری و شهرسازی فعال است که این فرد بر کار تمام مدیر گروههای معماری و شهرسازی استانها نظارت دارد.
مدیران گروههای استانی در سراسر کشور در این اجلاسیهها دعوت میشوند. همفکری، بازنگری در برنامههای درسی، وضعیت موجود، تعداد دانشجو، تعداد رشته، تعداد اعضای هیات علمی و همچنین راهکارهای علمی برای رفع چالشها ارایه میدهند.
اجلاسیه گروههای کشوری حوزههای معماری و شهرسازی و همچنین گردشگری و میراث روز دوشنبه در دانشگاه آزاد واحد شاهرود با حضور محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و راهبرهای گروههای تخصصی به منظور هم اندیشی علمی و ارایه راهکارهایی در سطح کلان برگزار شد.
کارگروههای آیندهساز دانشگاه آزاد اسلامی
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در این اجلاسیه گفت: ساختار علمی در نظام جدید آموزشی و تربیتی دانشجویان یک کارگروه و راهبر در هر حوزه دارد.
محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد: این کارگروهها تعیین کننده راه آینده دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
وی به اجرای نظام شاگردپروری، پایه و عرصهای که دانشجویان را در محیط تربیت میکند، اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی مملو از آثاری است که بیانگر تمدن بزرگ این سرزمین است. جاهایی در کشور وجود دارد که برای شناساندن آن نیروهای خوبی تربیت نشده است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور تصریح کرد: این دانشگاه باید در حوزه تربیت نیروی انسانی برای بیانگری عظمت ایران بیشتر تلاش کند.
طهرانچی با بیان اینکه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد بر اساس راهگشایی نظام علمی کشور تدوین شده است، افزود: مباحث معماری، شهرسازی و گردشگری، میراثی از علم تمدنی تا فناوری رفاه است.
امروزه در حوزه گردشگری به دنبال تفاخر هستیم
وی با اشاره به اینکه گذشتگان دستاوردهایی زیبا، موزون و نشاطآوری به یادگار گذاشتند، ابراز کرد: امروزه در حوزه گردشگری فقط به دنبال نشان دادن اسباب تفاخر هستیم. ما برای این صنعت چه کردهایم؟
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور ادامه داد: تصمیم گیران در حوزههای مختلف از جمله گردشگری دانش آموختگان دانشگاههای همین کشور هستند، امروزه با آشوبناکی در این حوزه روبرو هستیم.
طهرانچی با بیان اینکه دست ساختههای ما با میراث نیاکان و طبیعت الهی همخوانی ندارند، افزود: برقراری ارتباط بین فیزیک و معماری از آثار جاویدان شیخ بهایی است که تاکنون به آن اهمیت داده نشده است.
وی به چهار آیه از سورههای غافر، روم و فاطر در خصوص معماری و گردشگری اشاره کرد و گفت: این چهار آیه یک نگاه تمدنی دارد و حوزههای معماری، شهرسازی، گردشگری و میراث را در یک قاب نشان میدهد.
طهرانچی با بیان اینکه استادان دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت دانشجو علاوه بر علمآموزی تلاش میکند، ابراز کرد: دانشگاه سه رکن نظام علمی، فناوری و فرهنگی دارد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور ادامه داد: در حوزههای معماری، شهرسازی، گردشگری (زیارت) هنوز نمیدانیم بر ساحت علم تمدنی یا بر فناوری رفاه حرکت میکنیم.
جوانان تحت تاثیر رشد فناوری و طالب توانایی هستند
وی با اشاره به اینکه امروزه تغییرات شناختی در جوانان رخ داده است، افزود: در دوران کنونی کسی به دنبال دانش علوم پایه، انسانی و اجتماعی نیست، جوانان به گونهای تربیت شدهاند که تحت تاثیر رشد فناوری و طالب توانایی هستند.
طهرانچی با بیان اینکه خلاقیت مبتنی بر علم و هنر است، افزود: امروزه در حوزه معماری از خلاقیت فاصله گرفتهایم و فقط به نوآوری بسنده میکنیم. همه رشتهها در معرض این تحول قرار دارند که باید در این زمینه هوشیار بود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور تصریح کرد: دانش معماری، شهرسازی و گردشگری را هیچگاه از گذشتگان کسب نکردیم، از ابتدایی شروع کردیم که هیچ ریشهای در هویت ما ندارد.
وی با بیان اینکه فناور شدن دانشجویان موجب جامعه نوآور میشود، افزود: با چنین شرایطی خلاقیت از بین میرود به مانند ساخت مسکن مهر که در هیچ کدام خلاقیت وجود ندارد.
طهرانچی تاکید کرد: به آموزش خلاق تخصصی برگرفته از مدیریت دانش نیاز داریم که بتواند دانش در سینه را به دانش مکتوب تبدیل کند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید پنج رکن اساسی را آموزش داد، اظهار کرد: آموزش خلاق تخصصی، نوآورانه کارآفرین، اجتماعی و مهارت حرفهای در دستور کار است.
جامعهپردازی مبنای کار در ساختار جدید دانشگاه آزاد
طهرانچی با بیان اینکه در طراحی جدید ساختار این دانشگاه جامعهپردازی مبنای کار قرار دارد، ابراز کرد: بر اساس این ساختار جامعه دانشبنیان و حکمتبنیان و نه تقلیدی اداره میشود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور ادامه داد: دانشگاه باید ابتدا خودش خلاق و نوآور شود، تا بتواند جامعه را به این سمت سوق دهد.
وی از ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی توسط گروه معماری دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: این فرصت مناسبی است که گروههای معماری با تشکیل تعاونی دانشبنیان تمامی مفاهیم را طراحی و شاگردان را در این عرصه کارآزموده کنند.
تهاجم فرهنگی در معماری
رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این اجلاسیه گفت: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم.
اکبر نصراللهی با بیان اینکه معماری، رسانه است، افزود: معماری هم پیام دارد و هم ابزار انتقال پیام و مخاطبان زیادی را در بر میگیرد.
استفاده از هنر برای انتشار پیام
استاد رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: آن چیزی که رسانه معماری را از سایر رسانهها متمایز میکند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.
رییس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشتههای دیگر گفت: استفاده از فناوریهای ارتباطی در معمـاری تا جایی پیـش رفتـه اسـت کــه مفهــوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شـده، به گونهای که در برجها و ساختمانها اخبار و اطلاعات بــرای مــردم بــه نمایش گذاشته میشود.
وی درباره اهمیت معماری اظهار کرد: معماری تبلور فرهنگ، تمدن، هنر و روانشناسی در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامهریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود اما اکنون وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.
نصراللهی هشدار داد: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز – پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران و همچنین شهرستانها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید میکند.
اختلال در توازن ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست
رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازن ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریمها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بینظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیات و کمیت به زندگی انسان را موجب است.
وی تصریح کرد: ساختمانهای نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمانها، الگوهای طراحی، رنگها، مصالح و فرمهای متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.
لزوم تقویت سواد معماری
رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نقشهای دوگانه رسانه در معماری گفت: سواد معماری حلقه مفقوده ،معماری و شهرسازی است. این سواد به مردم محدود نیست. معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیست بوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.
نصراللهی ابراز کرد: رسانهها میتوانند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برونرفت از این وضعیت باشند آنها میتوانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبهکننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشند.
رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی از استادان خواست از رسانههای کلاسیک، شبکههای اجتماعی و همچنین رسانه معماری برای تصویرسازی صحیح از رشتههای معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبردهای بازسازی و بازآرایی، توسعه ،تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.
وی تاکید کرد: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانش بنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده دار شود.
در این همایش میثم چگین رییس دانشکدگان فرهنگ و تمدن، اکبر نصراللهی رییس دانشکدگان هنر و رسانه، فرح حدیب مدیر گروه کشوری معماری و شهرسازی، حمید ضرغام بروجنی مدیر گروه کشوری در حوزه گردشگری و میراث دانشگاه آزاد اسلامی، راهبردهای خود را براساس سند تحول و تعالی این دانشگاه ارایه کردند.
همایش ۲ روزه کارگروههای کشوری معماری و شهرسازی و گردشگری و میراث از روز گذشته در دامغان آغاز شد و امروز در شاهرود با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر در شاهرود به کار خود پایان داد.