۲ سال از زمان استقرار دولت سیزدهم سپری شده و با وجود تمام تنگناهای پیش رو به حمدالله توفیقات خوبی در دولت حاصل شده است و این دستاوردهای دولت سیزدهم حاصل نگاه دولت به درون کشور و توکل به خدا به جای تکیه به غرب است و به واسطه همین نگاه دولت سیزدهم و شخص ریاست محترم جمهور بود که از ابتدای استقرار این دولت شاهد توفیقات چشمگیری در کشور بودیم.
روحیات انقلابی دولت و توفیقات حاصل از این روحیات باعث شد تا مقام معظم رهبری(مدظله العالی) زنده کردن امید و اعتماد مردم را مهمترین توفیق دولت سیزدهم عنوان نمودند و ضمن تمجید از حضور دولت در وسط میدان و پرداختن دولتمردان به فعالیت با هدف حل مشکلات و خدمترسانی به مردم، این اقدامات را دلیل اصلی افزایش امید و اعتماد مردم به دولت دانستند.
پویایی و فعال شدن دیپلماسی انرژی دولت با همسایگان، کشورهای منطقه و حتی سایرکشورها در آبهای فراسرزمینی یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم است و افزایش فروش نفت، تسویه بدهیهای گازی، توسعه ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاهها در آبهای فراسرزمینی بخشی از توفیقات و نتایج دیپلماسی فعال و پویای انرژی دولت سیزدهم به شمار میرود.
با نگاهی به کارنامه عملکرد دولت قبل به یاد خواهیم آورد که در بسیاری از مسائل و بخشها با بحرانهای بیسابقهای روبهرو بود و مردم با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی دست به گریبان و از بیتدبیریها خسته و مأیوس بودند و به همین دلیل بود که به دولت سیزدهم که شعار خود را تغییر وضع موجود به نفع مردم عنوان کرده بود، پناه آوردند تا با مدیران ضعیف و منفعل و شاید فرسوده خداحافظی کنند.
دولت سیزدهم هم در ازای اعتماد مردم، عزم خود را جزم و تلاش کرد تا با انجام فعالیت های اساسی نسبت به رفع مشکلات و موانع پیش روی مردم اقدام کند و یکی از مهمترین اقداماتش پس از استقرار، حضور میدانی در استانهای مختلف کشور و نظارت از نزدیک بر امور و اشراف بر مشکلات مردم مناطق مختلف بوده و هست و در این مدت مردم تفاوت میان مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی و پشتمیزنشین را به خبوبی درک کرده اند و دولتمردان نیز به همه ثابت کرده که دولت تنها مختص پایتختنشینان نیست و گواه این گزاره هم سفرهای استانی رئیس و اعضای هیئت دولت است.
هرچند این عزم در مدیران ارشد دولت و به تبع آنهاد در مدیران ارشد استانی نیز هست و از آغاز دولت تا کنون شاهد راه اندازی کاروانهای خدمت و میزهای خدمت در اقصی نقاط استان بوده و هستیم، اما میبینیم در برخی از قسمتهای دولت هنوز آن عزم جدی جهت همراهی دولت مردمی در خدمت رسانی به مردم نیست؛ از کارشناسان متعددی که در قسمتهای مختلف دولت هستند و به جای همراهی با دولت، تلاش دارند چوب لای چرخ دولت می گذارند گرفته تا مدیران غیر همراهی که خودشان به دو دسته تقسیم می شوند و به جای پیشبرد اهداف دولت بیشتر مانع پیشرفت برنامه های دولت هستند.
با کمال تاسف باید بگوییم دسته اول مدیران به جا مانده از دولت قبل و مسببین وضع موجود هستند که پس از استقرار دولت با تغییر ظاهر، خود را شکل مدیران مردمی درآوردند ولی در اصل با سیاستهای دولت در تضاد هستند و «چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند».
دسته دوم اما مدیران نالایقی هستند که در دولت سیزدهم و با اعمال فشار از طرف برخی از نمایندگان مجلس و یا روسای برخی از جریانات سیاسی و به عنوان سهم خواهی سرکار آمده اند و تقاص ندانمکاری های این دست مدیران و بهای دوران کارآموزی و مدیریت آزمون و خطای آنها را مردم مستضعف کف جامعه پرداخت کنند و مشکلات ما تا زمانی که این گروه از مسئولان به دانش و بینش صحیح سیاسی و فرهنگی نرسند پایان نخواهد یافت.
در چنین شرایطی و بدون تغییر در بینش سیاسی نمایندگان و سیاستمداران، شاهد اتفاقات تاسف برانگیزی خواهیم بود. از دخالت علنی و غیر علنی برخی از نمایندگان در انتصابات و توزیع اعتبارات، علیرقم تذکر چندین باره رهبری در خصوص اجتناب نمایندگان از دخالت در امور اجرایی دولت گرفته تا اقدام به استیزاح وزیر در پی گوشزد کردن وظیفه ذاتی افراد در بخشی از دولت که قطع به یقین، این ابلاغ تذکرگونه آن هم به صورت کتبی، به جهت اقدامات خلاف عرف و قانون در برخی از نقاط کشور است و یا سهم خواهی سیاستمداران و فعالین سیاسی که زمانی در ستاد انتخاباتی فعالیت داشتند و با وجود اینکه ریاست محترم جمهوری پس از اتمام فرایند انتخابات، رسما پایان کار ستادهای انتخاباتی را اعلام کردند ولی متاسفانه این آقایان همچنان به دنبال تصاحب پستهای مدیریتی برای عوامل خود بوده اند و به حمدالله با اعمال فشارهای مختلف موفق به انتصاب تمام اعضای اصلی ستادهای خود در پستهای مدیریتی شده اند و حتی نیروی خدماتی ستادشان را نیز به استخدام دراورده اند.
این است اوضاع و احوال کشور و استان ما و باید بگوئیم؛ دولت سیزدهم، همانند رئیس محترم دولت بسیار مظلوم است و از ماست که بر ماست.