یگان محیطزیست برای حفاظت از یوزپلنگها در جاده تهران _مشهد مستقر میشود
حسن اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: در پی اطلاعرسانی مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در مسیر جاده ترانزیت تهران به مشهد، یگان حفاظت محیطزیست استان سمنان و پارک ملی توران به محل حادثه مراجعه کردند و با لاشه تلفشده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی روبهرو شدند. وی […]
حسن اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: در پی اطلاعرسانی مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در مسیر جاده ترانزیت تهران به مشهد، یگان حفاظت محیطزیست استان سمنان و پارک ملی توران به محل حادثه مراجعه کردند و با لاشه تلفشده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی روبهرو شدند.
وی عنوان کرد: در بررسیهای انجامپذیرفته، مشخص شد که این یوز تلفشده، ماده است.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست اظهار کرد: محیطبانان دو شب، مادر و توله بزرگ دیگر همراه او را در زیستگاههای مجاورجاده و در حوزه استان سمنان مشاهده کردند؛ با توجه به مشاهده مادر و توله یوز همراه او، تیم پایش استان به همراه چند تن از تشکلهای مردمنهاد در منطقه مستقر هستند و پایشهای نظارتی ادامه دارد.
اکبری اظهار کرد: بیشترین نگرانی ما برای ترددهای شبانه در جاده مشهد به تهران است؛ زیرا حجم خودروهای عبوری از سمت مشهد به تهران برای بازگشت زوار بیشتر میشود.
وی گفت: هماهنگی لازم با همکاران استان خراسان شمالی هم انجام شده و آمادهباش هستند تا در صورت نیاز برای پایش بیشتر عازم منطقه شود.
اکبری عنوان کرد: از پلیس راهور هم تقاضا داریم با توجه به حجم گسترده خودروهای زوار از مشهد به سمت تهران و لزوم کنترل و رعایت سرعت مطمئنه در این منطقه، برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تیمهای نظارتی خود را در این جاده به ویژه در حد فاصل میامی تا کاهک و عباسآباد مستقر دارد.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: اکیپهای محیطبانان در محل به صورت شبانهروزی مستقر هستند و با پروژکتورکشی و روشن کردن آتش در منطقه و ایجاد هشدار، در صورت مشاهده یوز مادر و توله همراه آنها را از منطقه خطر دور کنند.
اکبری افزود: محل تصادف بیش از ۳۰ کیلومتر از نقطه داغ تصادفات قبلی فاصله دارد؛ اگرچه یک مورد تصادف در این محدوده ثبت شده بود و به همین دلیل، موضوع ایمنسازی این بخش از جاده را پیگیری خواهیم کرد.
وی گفت: به طور قطع، نجات این گونه و کاهش مخاطرات آن نیازمند همکاری همه دستگاههای مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه است.