ناقوس مرگ در جاده طرود شاهرود؛ ممنوعیت عبور خودروهای سنگین کارساز میشود؟
جاده روستایی شاهرود – طرود – جندق به خاطر کوتاه شدن مسیر ارتباطی شرق استان سمنان با یزد و اصفهان، این روزها به شدت مورد استفاده خودروهای سنگین قرار میگیرد، این موضوع در کنار کافی نبودن امکانات زیرساختی و ایمن نبودن در برخی نقاط برای این حجم تردد، موجب شده تا هر چند روز یکبار صدای ناقوس مرگ در تصادفات این محور به صدا درآید.
راه اصلی رسیدن به اصفهان، یزد و بندرعباس در محور ارتباطی شمال به جنوب و همچنین شرق به جنوب کشور، محور شاهرود – دامغان – جندق با حدود ۳۲۰ کیلومتر است، اما رانندگان به دلیل کوتاهی حدود ۱۰۰ کیلومتریِ محور شاهرود – طرود – جندق، تمایل به تردد از این جاده دارند.
کوتاه شدن راه موجب شده تا بسیاری از رانندگان کاستیها و خطرات این مسیر مانند عرض کم جاده، احتمال برخورد با شتر در شبها، کمبود علایم رانندگی، مناسب نبودن آسفالت در برخی نقاط، نبود خط کشی و نیز دستاندازها را به جان بخرند.
رانندگانی که به امر حمل و نقل مشغول هستند همیشه کوتاهترین راهها را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب میکنند که از نظر اقتصادی و صرف وقت برایشان مهم است.
علاوه بر رانندگان استانهای دیگر، بسیاری از مردم روستاهای منطقه طرود هم از این مسیر برای تردد استفاده میکنند، به همین دلیل و با توجه به کلیدی شدن نقش این محور در ارتباطات منطقه و همچنین تعداد جانباختگان و تعدد تصادفهای مدت اخیر، رسیدگی به این راه و تامین امکانات مورد نیاز باید از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد.
کم عرض بودن جاده، نبود شانه خاکی مناسب، و اختلاف سطح با ۲ طرف جاده، از جمله عواملی است که هر چند روز یکبار موجب تصادف در این منطقه می شود و فوت و مصدومیت تعدادی از هموطنان را در تصادفها رقم میزند.
ایجاد پایگاههای اورژانس و هلال احمر، افزایش مجتمعهای خدمات رفاهی جادهای و یا دست کم ساخت سایهبانهای کوچک برای استراحت رانندگان و نیز کمک به در راه ماندگان احتمالی و حادثهدیدگان، ضرورت هر محور ارتباطی حیاتی و مهم محسوب میشود که مسیر شاهرود- طرود تمام این ویژگیها را داراست و مسوولان باید درباره تامین امنیت تردد در این محور تصمیم عاجل را در دستور قرار دهند.
فوت پنج نفر بر اثر تصادف با تریلی در محور شاهرود به طرود
حادثه مرگبار جادهای در ۲ روز گذشته که موجب فوت پنج نفر از یک خانواده بر اثر برخورد ۲ تریلی با خودروی سواری پیکان در محور شاهرود به طرود شد، تنها یکی از صدها تصادف جادهای طی یکسال اخیر در این مسیر بوده است.
پس از وقوع این حادثه، مردم منطقه با تجمع در قسمتی از این محور خواستار ممنوعیت تردد کامیون و تریلی از این جاده کمعرض و ناایمن شدند که در این بین متاسفانه یک جوان ۲۰ ساله نیز در اثر برخورد با یک تریلی درگذشت.
تجمع روز گذشته مردم سرکویر شاهرود(طرود) در مقابل فرمانداری این شهرستان و درخواست ممنوعیت تردد انواع خودروها به جز خودروهای بومی، مسوولان را برآن داشت تا چارهای ابتدایی برای ایمنسازی این محور اتخاذ کنند.
ممنوعیت تردد خودروهای سنگین تا اطلاع ثانوی
معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای تامین شهرستان، تردد خودروهای سنگین تا اطلاع ثانوی از محور شاهرود به طرود ممنوع است و پلیس راه از عبور این خودروها جلوگیری میکند.
ابوطالب جلالی با بیان اینکه یک دستگاه آمبولانس دانشگاه علوم پزشکی در میانه راه شاهرود به طرود در منطقه چاه جام به مدت ۱۰ روز به صورت شبانه روزی مستقر خواهد شد، افزود: تجهیز و ارتقای دیگر آمبولانس موجود این منطقه در دستور کار است.
جلالی به ساخت مجتمع خدماتی و امدادی در میانه راه این جاده اشاره کرد و گفت: از سال گذشته ساخت این مجتمع توسط دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک پایگاه اورژانس جادهای آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه این مجتمع در تقاطع چاه جام به بیارجمند حدود ۶۰ کیلومتری محور شاهرود به طرود در حال ساخت است، ابراز کرد: استقرار راهداری، پلیس راه، پاسگاه و هلال احمر در این مجتمع پیش بینی شده است.
فرماندار ویژه شاهرود با بیان اینکه ساخت پاسگاه نیاز به صدور مجوز کشوری دارد، اظهار کرد: در این زمینه قول مساعد داده شده است و این آمادگی وجود دارد تا قبل از استقرار اولیه، کانکس و تجهیزات دیگر فراهم شود.
مساله خودروهای سنگین مرتبط با ۳۵ معدن منطقه طرود
جلالی با اشاره به اینکه ۳۵ معدن در این منطقه فعالیت دارند، افزود: بیشتر خودروهای این معادن از نوع سنگین است، تمهیداتی از جمله صدور کارت تردد برای این خودروها اندیشیده شده است.
وی با بیان اینکه توجیه و آموزش رانندگان این معادن بر عهده پلیس گذاشته شده است، تصریح کرد: سرمایهگذاران این معادن با اختصاص ۲ درصد از درآمدشان میتوانند در بهسازی و تعریض این جاده نقش داشته باشند.
فرماندار ویژه شاهرود با اشاره به اینکه جاده طرود یکی از محورهای فرعی و روستایی شناخته میشود، افزود: تردد بین استانی در محور به ویژه با تریلی و کامیون مخاطرات بسیاری برای مردم منطقه داشته است.
راه روستاییِ بدون روشنایی و بدون خط کشی
جلالی با بیان اینکه این جاده کویری بدون روشنایی است، ابراز کرد: برخی نقاط این جاده که به تازگی آسفالت شده نیز خط کشی نشده است.
وی با اشاره به اینکه این محور بسیار پرحادثه و خطرناک محسوب میشود، ابراز کرد: عرض کم، نبود شانه خاکی مناسب، اختلاف سطح با ۲طرف که در برخی نقاط جاده تا ۲ متر میرسد، از عوامل بروز تصادف در این محور است.
جلالی از پیگیریهای متعدد برای اختصاص اعتبار به منظور بهسازی، تعریض و آسفالت این محور خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از این محور با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان آغاز شده است.
بهسازی محور شاهرود به طرود ۱.۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
فرماندار ویژه شاهرود تصریح کرد: برای بهسازی، تعریض و آسفالت این محور ۱۲۰ کیلومتری اعتباری بالغ بر یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.
طرود با بیش از سه هزار نفر جمعیت ۱۲۰ کیلومتر از شاهرود فاصله دارد.
گسترش شهرها و افزایش جمعیت ساکن در آنها به تدریج موجب توسعه صنعت حمل و نقل جادهای شده و امروز راههای آسفالته نقش محوری در تامین نیازهای بشر ایفا میکند.
۲۹۹ کیلومتر بزرگراه، ۳۰۰ کیلومتر مسیر فرعی و یکهزار و ۱۸۳ کیلومتر نیز راه روستایی در شرق استان سمنان وجود دارد.