مدارسی که ۳ نسل را دیدهاند/ مشق«فرسودگی»روی تخته سیاه
استان سمنان یکی از بالاترین نرخهای مدارس فرسوده و تخریبی را به خود اختصاص داده است، مدارسی که نیاز مبرم به نوسازی و بهسازی دارند و در این راه دولت از خیران نیز کمک گرفته است.
گروه استانها: دیوار آجری کج از کنج نردههای ابتدا کوچه آغاز و راه پیاده رو را طی میکند تا به در بزرگ آهنی سبز رنگی متصل شود دری که با یک دستش دیوار آجری سمت خیابان و با دست دیگرش دیوار آجر چین سمت کوچه ۱۲ متری را نگه داشته است.
سالها است که این دو دیوار و در فلزی بین شأن، میزبان هزاران دانشآموز بوده است چه پدران و پسرانی که از این در عبور نکردهاند.
نامها عوض شدند مدرسه همان است
همه چیز عوض شده جز دیوارها و کلاسها و حیاط مدرسه. از آن زمان که علم و ادب بود سپس شاپور شد، مدتی نامش را دانش گذاردند و سپس روی تابلویش نوشتند «مطهری»؛ هنوز همان مدرسه، همان جا پابرجا است مدرسهای که گوشه سمت چپ تابلویش با خط ریزی نوشته شده تأسیس ۱۳۳۵
مدارسی هنوز هم هستند که در سال ۱۳۱۶، ۱۳۲۳ و ۱۳۲۵ ساخته شدهاند و هنوز هم اسکلت ساختمان همان است پس مدرسه مطهری آنچنان هم قدیمی نیست! مدرسهای که به نسبت خیلی از مدارس استان سمنان نوساز حساب میشود! بنایی که همه جایش مستطیل است از محیط مدرسه، سرویسهای بهداشتی، ساختمان اصلی، راهرو و کلاسها که با سنگ قدیمی ساخته شده و هنوز هم همانطور است.
دو دست در سبز رنگ فلزی از هم باز میشود تا آغوشش برای ورود فراختر گردد. ادامه همان دیوار آجری کج به داخل مدرسه میرسد. زمین آسفالت تخت با خط کشیهایی برای ایستادن دانش آموزان که مشخص است خیلی جدید تر ها و در همین یکی دو دهه اخیر، کشیده شده است. گوشه دیوار نوشتههایی وجود دارد نظافت از ایمان است، تعلیم تربیت و تذهیب، ورزش کنید تا سالم بمانید. محبت ماندگارترین اثر زندگی…
تعداد زیاد مدارس فرسوده استان سمنان
نوشتارهایی که کلماتش نه با خط فاصله بلکه با ترکهایی که هر کدامشان یک خودکار در درونشان جای میگیرد، جدا سازی شده است. چند قطعه فلزی شبیه پازل در چند گوشه دیوار تعبیه شده تا مقاومت دیوار را افزایش دهد اما به وضوح دیوار شکم داده و کج است. پریزهای رو کار هم حالا تو کار حساب میشوند! اینجا یک نمونه از مدارس قدیمی استان سمنان است. استانی که تعداد قابل توجهی مدرسه فرسوده و تخریبی دارد بسیار بیشتر از بسیار استانهای دیگر کشور؛
یک بازنشسته آموزش و پرورش و صاحب نظر مسائل این حوزه گفت: طبق آخرین برآوردی که سال ۱۳۹۹ از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان اعلام شد، بیش از ۳۰ درصد مدارس استان تخریبی و بیش از ۲۵ درصد دیگر نیز فرسوده هستند یعنی در واقع از هر سه و نیم الی چهار مدرسه در استان فقط یکی فرسوده و تخریبی نیست! که آمار بسیار قابل تأملی است. به عبارت دیگر تقریباً ۶۵ الی ۷۰ درصد مدارس استان تخریبی یا فرسوده محسوب میشوند.
محمدرضا کریمی با بیان اینکه مدارس فرسوده بسیاری در استان سمنان وجود دارد که خیلیهایشان هم در روستاها هستند، بیان کرد: این مدارس در نهضت مدرسه سازی که پنج الی هفت دهه قبل رونق گرفته بود ساخته شدند در نتیجه امروز بسیاری شأن تخریبی هستند، بیان داشت: مشکل اصلی نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان این است که بودجه کافی برای این میزان مدرسه تخریبی و نوسازی و بهسازی آنها را ندارد.
وی با بیان اینکه معضل مهم آموزش و پرورش استان در کنار مدارس فرسوده و تخریبی، مدارس استیجاری است که نشان میدهد اعتبارات آنقدر اندک هستند که حتی ما در مدرسه هم کمبود داریم چه برسد به بهسازی و نوسازی مدارس قدیمی؛ لذا بهترین راهکار برای رفع معضل مدارس فرسوده استان سمنان، کمک خیران است، افزود: کمک خیران در کنار همت دولت میتواند اقداماتی را در زمینه مدارس فرسوده صورت دهد چرا که نه خیران به تنهایی و نه دولت به تنهایی از عهده این کار بر نمیآید.
۹۱ طرح نوسازی مدارس در دستور کار است
مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان ضمن بیان اینکه ۹۱ طرح نوسازی مدارس در سراسر استان در دستور کار این اداره کل قرار دارد، گفت: ۴۹ طرح نوسازی مدارس در سراسر استان با مشارکت خیران اجرا میشود همچنین تا نیمه پاییز سال جاری سه هزار و ۱۴۹ کلاس درس به صورت ۱۰۰ درصد در قالب ۵۵۴ پروژه استاندارد سازی شده است همچنین برای ۲۰۳ کلاس درس نیز استاندارد سازی تجهیزات در دست اجرا است و به زودی به پایان خواهد رسید.
امیرحسین قزوینیان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت خیران در مدرسه سازی و نوسازی مدارس استان سمنان بیان کرد: خیران در سال جاری ۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تعهد کمک به مدرسه سازی در استان داشتند که نزدیک به ۷۰ درصد از این تعهدات محقق شده است.
وی با بیان اینکه ۶۱۷ خیر مدرسه ساز در استان سمنان شناسایی شده است، ابراز کرد: ۱۴۱ مؤسسه در بین خیران مدرسه ساز استان وجود دارد که میتوان از وجود این افراد و مؤسسات برای بهسازی و نوسازی و همچنین استاندارد سازی فضاهای تحصیلی استان بهره گرفت.
تکمیل طرحهای نوسازی مدارس استان سمنان
مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان با بیان اینکه تکمیل طرحهای نوسازی مدارس استان یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که میزان در خور توجهی است، افزود: برای تأمین این میزان اعتبارات باید از ظرفیت خیران بهره مند شد همچنین تنها موضوع نوسازی مدارس نیست بلکه ۴۴ مدرسه هم اکنون به صورت دو نوبتی در شهرستانهای سمنان و شاهرود وجود دارد که برای این موضوع نیز تسریع در روند ساخت، در دستور کار قرار دارد.
قزوینیان با بیان اینکه اقدامات خوبی برای استاندارد سازی کلاسهای درس در استان صورت گرفته که از جمله آنها میتوان به خروج تمام بخاریهای نفتی از کلاسهای درس استان و تجهیز ۹۸ درصد از کلاسهای درس به بخاریهای نوین و پکیج اشاره کرد، گفت: در تلاش هستیم که بتوانیم استانداردهای مورد نیاز کلاسهای درس را ارتقا دهیم.
عادل خالقی ثمرین مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز ضمن ابراز امید به سفر دوم رئیس جمهور به استان سمنان بیان کرد: مرحله دوم سفر استانی رئیس جمهور میتواند فرصتی برای تکمیل طرحهای نیمه تمام آموزش و پرورش باشد تا بتوانیم در کنار فضاهای فعلی، طرحهای جدید را نیز داشته باشیم علی الحساب اما برای حفظ و افزایش فضاهای آموزشی هیچ ملک تملیکی از سوی آموزش و پرورش واگذار نخواهد شد.
۷۰۰ خیر مدرسه ساز در استان سمنان وجود دارد
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در این استان ۷۰۰ خیر مدرسه ساز فعال است که برخی از این خیران، مؤسسات هستند، گفت: این خیران توانستهاند در طول سال اجرای طرحهای بسیار خوبی را در زمینه مدرسه سازی به خصوص در روستاها و مناطق کمتر برخوردار داشته باشند که کمک خوبی به مسئولان آموزش و پرورش بوده است.
علی اصغر جمعهای با بیان اینکه تعهد خیرین در حوزه احداث و ساخت مدارس در سراسر استان سمنان ۳۵ میلیارد تومان برآورد میشود، تاکید کرد: بیش از ۲۱ میلیارد تومان یا ۷۰ درصد از این میزان تعهد تا ابتدای دی ماه اجرایی شده و این در حالی است که سه ماه هنوز به پایان سال باقی مانده و امیدواریم که تمام این تعهدات، انجام پذیرد.
وی با بیان اینکه مهمترین موضوعی که امروز باید در نظر داشته باشیم، ترویج فرهنگ خیری و به خصوص مدرسه سازی است، افزود: ما در استان سمنان ظرفیتهای بسیار خوبی را داریم اما باید ترویج فرهنگ کمک برای مدرسه سازی را به نحوی صورت دهیم که این تصور اشتباه که انسان باید میلیاردها تومان پول داشته باشد تا خیر مدرسه ساز باشد، تغییر کند.
در نهایت باید گفت اینکه از هر چهار مدرسه در استان سمنان یکی فرسوده و تخریبی نیست، مشکل بزرگی برای استان سمنان محسوب میشود این در حالی است که در سالهای اخیر طرحها و مدرسههای بسیاری به خصوص در مسکن مهر و ملی در استان اجرا شده وگرنه آمار تا همین دو سال قبل دو مدرسه فرسوده تخریبی و فرسوده از هر سه مدرسه در استان سمنان بود حال باید دید که آیا خیران و دولت میتوانند با همکاری هم اقدامی را برای مدارس استان صورت دهند؟